hrady-zriceniny.cz – úvodní strana

www
Hrady v Čechách, na Moravě a ve Slezsku

– – – Katalog objektů – – –

Katalog – úvodní strana / Abecední seznam / Po okresech / Podle charakteru objektu

A B C Č D E F G H Ch I J K L M N O P Q R Ř S Š T U V W Z Ž

Pustý zámek u Rychleb (524 m n.m.)

Okres: Jeseník
Charakter objektu: terénní pozůstatky po hradu
GPS: N 50° 21' 51.8" E 16° 59' 29.8"  [Poloha v mapě]

**+ Terénní pozůstatky po hradu na skalnaté ostrožně vysoko nad Račím potokem, vzdušnou čarou zhruba 700 metrů od hradu Rychleby. Původní jméno není známo a hrad se nikde nepřipomíná. Byl vystavěn narychlo neznámým stavebníkem, možná vratislavským biskupem, jako protiváha Rychleb, kde sídlili loupežní Vusthubové. Nedochovaly se žádné zbytky zdí, pravděpodobně byl vybudován jen ze dřeva a hlíny.

Přístup: bez GPS není úplně snadné lokalitu v členitém terénu najít; z údolí Račího potoka (modrá turistická cesta) ve směru od Rychleb před mostem (za nímž se potok dostává vpravo od cesty) doprava, kousek podél potoka a strmým svahem vzhůru; pokud se tak jako já dostanete až na širokou lesní cestu na náhorní plošině, ostrožna s pozůstatky hradu se nachází blíž směrem k Račímu potoku, cca 150 m vlevo od lesní cesty v místě, kde se cesta stáčí doprava, a je z ní viditelná
Aktualizace 2014/1: Ideální je přístup z Červeného Dolu, z jeho úplně nejsevernějšího konce, kde vede jediná cesta (i pro auto). Dojedete k lesu k lavičkám, kde můžete nechat auto. Pěkná šotolina vede dále do lesa (zákaz vjezdu) a vy se dáte pěšky vlevo do lesa, pořád rovně až narazíte na šotolinu, která tam vede od těch laviček. Tady cesta zahýbá prudce vpravo (180 st.), půjdete po ní a jakmile začne uhýbat doleva, tak z ní sejdete doprava do lesa a po 100 m narazíte na hezké hradiště i s výhledem. Od laviček je to tak 12 min a po rovině. Pěkná procházka. Přístup z Račího údolí je velmi, velmi náročný. Návod se zdá možná složitý, ale když budete při čtení sledovat i ortofotomapu na serveru Mapy.cz, tak člověk pochopí ihned. (Dušan Dohňanský)
Aktualizace 2015/7: Při návštěvě v červenci 2015 jsem šel podle výše uvedeného popisu Dušana Dohňanského, který doplňuji a upřesňuji – od laviček nad Červeným Dolem pokračovat přímo cestou přes les cca 600 m (poblíž nejvyššího bodu je rozcestí, na němž jsem šel pravou cestou), poté na rozcestí se širokou šotolinovou cestou doleva zhruba 500 m do ostré levotočivé zatáčky, kde je po pravé straně u stromu s červeným pruhem špatně zřetelná (zarostlá) cesta, která po cca 100 m prochází vlevo od hrádku. Od laviček je to spíš 15-20 min, pokud neběžíte. Při této druhé návštěvě jsem přímo na hradě vyrušil dva jeleny s mohutným parožím. Pozor: kvůli vzrostlému mlází už reliéf hrádku NENÍ ve vegetačním období z cesty vidět, na rozdíl od situace v létě 2011.
Vstup: volný

[Aktualizovat údaje / nahlásit chybu]

Rok návštěvy: 2011, 2015
Blízká místa: Rychleby (0.7 km), Javorník–Jánský vrch (2.9 km), Žulová (9.8 km), Kaltenštejn (13.8 km), Jeseník (21.4 km), Kolštejn–Branná (23.8 km), Koberštejn (29.7 km), Pleče (29.8 km)

[Verze pro tisk – informace k místu] * [Zdroje] * [Fotogalerie] * [Katalog objektů]